مردمی کردن اقتصاد
به گزارش خبرنگار «سردبیر پرس»؛ برای حل مشکلات اقتصادی نباید از تولیدکنندهها مالیات سنگین دریافت شود. دلالانی که پولهای بسیار و بزرگی را جابهجا میکنند فرار مالیاتی دارند درحالی که تولیدکنندگان که مهمترین آنها نیروی انسانی است باعث پیشرفت در اقتصاد کشور و خودکفایی میشوند، با مالیات متضرر میشوند بنابراین اولین قدم برای رفع مشکلات […]
به گزارش خبرنگار «سردبیر پرس»؛ برای حل مشکلات اقتصادی نباید از تولیدکنندهها مالیات سنگین دریافت شود. دلالانی که پولهای بسیار و بزرگی را جابهجا میکنند فرار مالیاتی دارند درحالی که تولیدکنندگان که مهمترین آنها نیروی انسانی است باعث پیشرفت در اقتصاد کشور و خودکفایی میشوند، با مالیات متضرر میشوند بنابراین اولین قدم برای رفع مشکلات اقتصادی مردمی کردن اقتصاد است در همین راستا نیز دولت طبق شعار سال باید قوانین و مقررات مالی و پولی تعیین کند و حقوقها و دستمزدهای نیروهای انسانی باید بر اساس همین رویکرد باشد تا مردم به انجام فعالیتهای اقتصادی تشویق و ترغیب شوند همچنین باید قوانین مالی و نظام پولی و بانکی اصلاح شود زیرا بانکها برای دادن تسهیلات، از بنگاههای خصوصی و مردمی وثیقههای سنگین دریافت میکنند، درحالی که بنگاههای دولتی با دادن نامه، وامهای کلان دریافت میکنند و این مسئله خود به تنهایی مشکلساز است. دولت برای افزایش تولیدات باید به واحدهای تولیدی و اقتصادی تسهیلات بدهد. بنابراین دولت باید تولیدات و بنگاههای اقتصادی را به عهده مردم بگذارد تا خود به صورت ناظر بر کیفیت و چگونگی اجرا، قانونگذار و سیاستگذار ایفای نقش کند حتی اگر به سابقه تاریخی توجه کنیم میبینیم هر قسمتی که به مردم واگذار شده نتایج بسیار خوبی داشته است.
ترافیک یکی از معظلات همیشگی کلان شهر تهران بوده است که خود به تنهایی معضلات دیگر همچون آلودگی هوا را ایجاد میکند البته دولت برای رفع این معضل و کاهش ترافیک و حجم تردد خودروها در معابر شهر برنامههایی را اجرا کرد که مثمر ثمر نبود و مقطعی بود برای مقال ایجاد طرح ترافیک باعث شده خودروهای پلاکمخدوش در معابر دیده شود و عدمتوسعه مناسب «کنترلهای هوشمند ترافیکی» باعث ورود غیرمجاز این خودروها به محدوده طرح ترافیک شده است که این خود مسئلهای دیگر را ایجاد کرده است.
تهران به اتوبوس و واگن جهت رفع ترافیک و سهولت رفت و آمد برای تهرانیها نیاز شدیدی دارد البته هزیتههای مصرفی صرفاً بر موضوع حملونقل عمومی متمرکز نیست و موارد دیگر را نیز شامل میشود و سالهای گذشته به دلیل محدودیت منابع شهرداری، عدمایفای تعهدات قانونی دولت، اثرگذاری تحریمها بر تامین زیرساختهای حملونقل و اثر تورم بر اقتصاد کشور در تامین نیازهای حوزه حملونقل باعث عقبماندگی قابلتوجهی در تامین نیازهای شهر تهران شده است و دولت سیزدهم البته قدمهای مهمی را برای رفع این مشکلات برداشت منتها در دولت جدید باید این مسیر با بر سرکار آمدن مسئولان انقلابی و دلسوز پیگیری و رفع شود.
وضعیت مسکن در ایران بحرانی است، به نحوی که اکنون سهم هزینههای مسکن در سبد خانوارهای شهری ما، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است در حالی که متوسط جهانی این شاخص فقط ۱۸ درصد است بنابراین مشکل مسکن جوانان از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، البته دولت سیزدهم در همین راستا اقدامات چشمگیری در قالب مسکن ملی انجام داد و دولت جدید نیز برای به ثمر رساندن آن اهتمام کند.
مسکن حال و روز خوبی ندارد
جعفر راستی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سردبیر پرس» با اشاره به افزایش قیمت سرسامآور اجاره مسکن در تهران و کلانشهرها گفت: در فصل جا به جایی و نقل محل سکونت مستاجران در پایتخت و کلانشهرها هستیم و این در حالی است که دخل و خرج جوابگوی تامین هزینه رهن و اجاره مسکن نیست و دولت باید فکری به حال این شرایط کند.
وی افزود: کنترل قیمت بازار مسکن مستلزم توسعه روند ساخت و ساز در کشور است و اگر این گونه نباشد، افزایش تقاضا و کاهش عرضه مسکن باعث افزایش قیمت میشود و همچنان این معضل ادامه خواهد داشت.
راستی تاکید کرد: در دولت شهید رئیسی شاهد ساخت سالیانه مسکن در کشور بودیم که این روند باید ادامه یابد تا شرایط بهبود یابد و شاهد کاهش قیمت مسکن و اجاره بهاء در تهران و کلانشهرها باشیم.
نماینده سابق مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چالش مسکن و رهن و اجاره در کشور همچنان ادامه دارد، گفت: بهرهبرداری از زمینهای اطراف شهرهای بزرگ همچون تهران و افزایش ساخت و ساز مسکن باعث میشود که شرایط خانهدار شدن مستاجران تسهیل یابد و شاهد روند بهتری در این حوزه باشیم.
راستی با بیان اینکه مسکن حال و روز خوبی ندارد، تاکید کرد: پرداخت تسهیلات بانکی خرید و ساخت مسکن در حوزه بهبود شرایط مسکن تاثیر زیادی دارد، به شرطی که اقساط تسهیلات انقدر بلند مدت باشد که مستاجران توان پرداخت آن را برای صاحب خانه شدن داشته باشند.
اقتصاد را باید مردمی کنیم
اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «سردبیر پرس» با اشاره به اهمیت رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم توسط مسئولان اظهارداشت: در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و همافزایی با مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی برتر را ندارد چرا که مشارکت مردمی یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی محسوب میشود.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه باید اقتصاد را مردمی کنیم، افزود: در بخش مردمی ظرفیتهای بزرگی وجود دارد که باید از آن استفاده شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر سال ما مزین به شعار و نامی است که توسط رهبرمعظم انقلاب اسلامی اجرای آن برکات فراوانی را نصیب کشور کرده است؛ همه باید مشارکت کنیم تا کشوری با قدرت و با اقتدار داشته باشیم.
وی گفت: حرکت در این مسیرتوسعه اقتصادی، نه تنها رشد و پیشرفت کشور را در بر دارد بلکه از آن میتوانیم به عنوان الگو در همه زمینهها استفاده کنیم.
کوثری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه موانع حضور مردم در بخش تولید باید برطرف شود، افزود: تا زمانی که نتوانیم تمرکزمان را در این زمینه معطوف کنیم نمیتوانیم قدم از قدم بر داریم، تا میتوانیم باید بخش تولید را تقویت کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اولین قدم جهش تولید را رفع مشکلات بیکاری و اقتصادی دانست و افزود: مقام معظم رهبری راهکارهایی را در این رابطه بیان کردند که انجام آن لازم و ضروری است.
وی یادآور شد: بدون تردید مردم پای آرمانهای انقلاب ایستادند و در مسیر پیشرفت کشور کوتاهی نخواهند کرد.
ترافیک؛ حکایت تکراری شهر تهران
ناصر امانی در گفتگو با خبرنگار گروه شهری پایگاه خبری – تحلیلی «سردبیر پرس» با اشاره به معضل ترافیک شهر تهران گفت: امروز توجیهی برای رفع مشکلات ترافیکی وجود ندارد، شورای شهر تهران به اندازه کافی هم بودجه و هم حمایت خوبی برای برون رفت از این مشکلات داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: ترافیک اعصاب مردم را بههم ریخته است؛ بهطور مثال یک مسافت ۲۰ دقیقهای؛ یک و نیم تا دو ساعت طول میکشد؛ معتقدم این مشکلات را نمیتوان با انجام کارهایی ساده برطرف کرد. ترافیکها معمولاً با عوامل مختلفی مانند تعدد خودروهای تکسرنشین، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس، و عدم رانندگی صحیح ایجاد میشوند.
وی یادآور شد: زمانی که شهروندان به مراکز و موارد موردنیاز خود دسترسی نداشته باشند برای تهیه آن نیاز به سفرهای درون شهری دارند که همین امر میتواند باعث افزایش ترافیک شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران از دیگر عوارض تشدید ترافیک را اتلاف وقت مردم در ترافیک، ایجاد و تشدید آلودگی صوتی، هدر رفتن سوخت و افزایش تصادفات دانست.
امانی با اشاره به اینکه در زمینه رفع مشکلات ترافیک پایتخت صحبتهای بسیار شده، اما تا کنون نتیجهای نداشته است، گفت: مردم شهر تهران از شعار متنفرند، تا دیروز مشکلات ترافیک ما فقط و فقط خیابانها بود، اما امروزه این معضل به کوچه و پس کوچههای پایتخت کشیده شده است.
امانی با بیان اینکه مدیران شهری باید فکری اساسی به حال ترافیک و نبود جای پارک خودرو در تهران کنند، خاطرنشان کرد: باید فکری به حال ترافیک شهر تهران کرد؛ از سوی دیگر افزایش ساخت پارکینگهای شهری میتواند معضل نبود جای پارک را هم حل کند که در این خصوص باید تدابیر عملی اتخاذ شود.
انتهای پیام/خ
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰