مشارکت در انتخابات؛ واجب فراموششده در رسانه
داود شکراللهزاده در یادداشت ارسالی به «سردبیر پرس» نوشت: شهادت رئیس جمهور فقیدمان آیتالله رئیسی و همراهان خدمتگزارش، باعث شد تا منتظر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور عزیزمان در هشتم تیرماه امسال باشیم. نامزدهای ریاست جمهوری بعد از مُهر تأئیدیه شورای نگهبان، فعالیتهای تبلیغاتی خود را شروع کردند. آنچه که در این دوره از انتخابات […]
داود شکراللهزاده در یادداشت ارسالی به «سردبیر پرس» نوشت: شهادت رئیس جمهور فقیدمان آیتالله رئیسی و همراهان خدمتگزارش، باعث شد تا منتظر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور عزیزمان در هشتم تیرماه امسال باشیم. نامزدهای ریاست جمهوری بعد از مُهر تأئیدیه شورای نگهبان، فعالیتهای تبلیغاتی خود را شروع کردند. آنچه که در این دوره از انتخابات شاهد آن هستیم تبلیغات گسترده نامزدهای ریاست جمهوری برای دیده شدن است در حالی که چند روزی از فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای (مدظله العالی) مبنی بر برگزاری انتخابات باشکوه و با عظمت و با آرای بالای مردم، که مکمل حماسهی بدرقه شهیدان است، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که این امر مهم نه تنها در بین نامزدها جدی گرفته نشده بلکه خیل عظیم نخبگان و صاحبان رسانهای نیز از آن غافل هستند.
اشاره چندین باره رهبر انقلاب اسلامی به حضور گسترده مردم در انتخابات از چند جهت قابل تأمل است: «تقویت وحدت ملی یکی از موضوعاتی که با حضور گسترده مردم حاصل میشود. افزایش مشارکتکننده نشاندهنده اهمیت انتخابات در سطح ملی است که این با تصمیم آحاد مردم ایجاد میشود و تبدیل به یک وظیفه اجتماعی در درون مردم میشود.»
یکی دیگر از مواردی که حاصل مشارکت بالای مردمی است، امنیت کشور است. امنیت یکی از گرانترین دستاوردهای هر کشوری است که فقط و فقط با خواست ملت محقق میشود. یکی از نیازهای امنیت وحدت ملی است که هرچقدر وحدت ملی بیشتر و پر رنگ و نسبت به موضوع مدیریت کشور پر رنگتر باشد به طبع، امنیت نیز بیشتر خواهد شد.
هم صدا شدن با حضور پرشکوه مردم در یک مناسبت ملی، باعث تسریع در پیشرفت کشور میشود. این همصدایی خواسته ملت را از دولت واضح و مشخص میکند و همچنین دولت را نسبت به اصل نیاز و خواسته مردم پاسخگو خواهد کرد. اما نکتهای که بهگونه شاید مهمتر باشد افزایش ثبات سیاسی است. این گزاره نتیجه مسلم مشارکت بالا میباشد. دولت قوی نیازمند یک پشتوانه قوی است که آن پشتوانه قوی چیزی جز مشارکت و حضور بالا و باشکوه مردمی در جهت حمایت از دولت نیست؛ لذا یک دولت قوی میتواند برنامههای بزرگ و کارهای جدی را انجام دهد. سرانجام گزارههای بالا حضور قدرتمند در منطقه و جهان است که باعث پیشبرد اهداف کشور در منطقه خواهد شد.
بخش بعدی عریضه مربوط به کار و جریان رسانهای است. مشارکت بالا میسر نمیشود مگر آنکه از وسایل ارتباط جمعی برای آن استفاده نمود همانطور که در سایر نقاط جهان برای پیروزی در هر جنگ رقابتی، از رسانه و ابزارهای آن برای ترقیب حداکثری مردم به خود، تلاش که نه، جنگ بپا میکنند. امروزه برای پیروزی در هر کاری نیاز به رسانه و مهمتر از آن سواد رسانهای داریم در غیر این صورت بازنده هر میدانیم.
حال سوال مطرح میشود که برای اثربخشی رسانهای برای مشارکت بالای مردمی چه باید کرد؟، اولین کاری که باید انجام گیرد، تحلیل و شناسایی مخاطبان هدف میباشد؛ که این خود به دو بخش تحلیل جمعیتشناسی و تحلیل رفتار رأیدهندگان تقسیم میشود. در بخش تحلیل جمعیتشناسی با گروههای مختلف جمعیتی مانند جوانان، سالمندان اقلیتها و دستهبندی آنها بر اساس علاقمندیها و نیازمندیها میباشد که برای اثربخشی بالا در رسانه باید این گزارهها را مد نظر گرفت. بخش دوم تحلیل رفتار رأیدهندگان است که با استفاده از دادههای تاریخی و نظرسنجیها برای فهمیدن الگوهای رأی دهی و دلایل عدم مشارکت میتوان برنامهریزی بهتری در جهت تولید محتوای رسانهای انجام دادپیامرسانی هدفمند؛ دیگر گزارهای است که با توسعه پیامهای سفارشی و استفاده از داستانها و تجربیات شخصی شکل میگیرد. توسعه پیامهای سفارشی در جهت پیامهای خاص برای تمرکز به روی گروهها و هدفهای خاص طراحی میشود و همچنین با بهرهگیری از داستانهای واقعی افراد و شخصیتهایی همچون شهید خدمت آیتالله رئیسی، میتوان مردم را نسبت به انتخاب ترقیب نمود.
یکی از بهترین اتفاقاتی که میتواند در عرصه رسانه بیفتد حضور رسانهها از جمله تریبون صدا و سیما در محلهها و شهرستانهایی است که تا به امروز در آنجا حضور نداشتند. زمانیکه یک محل و شهر و شهرستانی در رسانه ملی دیده میشود و تریبون به آنجا میرود و اکثر مردم آن محله دور آن تریبون جمع شده تا صدایشان را با این رسانه به گوش همگان برسانند، کمترین اتفاق این است که آن شب مردم آن محل و شهر منتظر دیدن نظرات خود هستند، اما میتوان گفت که اثربخشی آن در بین مردم همنوع نیز وجود دارد و شکل میگیرد؛ و … مباحث رسانهای را برای برگزاری یک انتخابات باشکوه، در فرصت دیگری ادامه خواهم داد به لطف خدا، اما نتیجه این مکتوبه همین بس که حضور بالای مردمی تضمینکنندهی پیشرفت کشور چه در داخل و چه در خارج خواهد شد و برای ایجاد یک مشارکت باشکوه باید از رسانه چه حکومتی و چه شخصی به نحو احسنت و عالمانه بهره برد. انشاءالله…انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰