احیای فرهنگ انتظار در جامعه

یادداشت؛ احیای فرهنگ انتظار در جامعه یک کارشناس فرهنگی و مذهبی نوشت: حضرت امام قدس سره، احیای فرهنگ انتظار را وسیله‌ای برای تحقق دوباره قدرت گذشتۀ مسلمانان در جهان می‌داند. محمد خاجی کارشناس فرهنگی و مذهبی در یادداشت ارسالی به «سردبیر پرس» درباره تلاقی مسئله مهدویت در بیانات امامین انقلاب، نوشت: حضرت امام قدس سره […]

یادداشت؛ احیای فرهنگ انتظار در جامعه یک کارشناس فرهنگی و مذهبی نوشت: حضرت امام قدس سره، احیای فرهنگ انتظار را وسیله‌ای برای تحقق دوباره قدرت گذشتۀ مسلمانان در جهان می‌داند. محمد خاجی کارشناس فرهنگی و مذهبی در یادداشت ارسالی به «سردبیر پرس» درباره تلاقی مسئله مهدویت در بیانات امامین انقلاب، نوشت: حضرت امام قدس سره با ژرف‌اندیشی و به مدد مبانی خود که مبتنی بر منابع اصیل اسلامی بود، احیای فرهنگ انتظار را وسیله‌ای برای تحقق دوباره قدرت گذشتۀ مسلمانان در جهان دانسته و در یکی از بیانات خود در اولین سال استقرار نظام اسلامی، وظیفه منتظران حضرت ولیعصر(عج) را چنین برشمردند:

ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان‌شاءاللّه‏ تهیه بشود.» (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۴) مفهومی که حضرت امام قدس سره از «انتظار» ارائه می‌دهند با دیدگاهی که سال‌ها واژه انتظار را با سکوت و سکون مترادف می‌شمرد، متمایز است؛ در حدیثی از نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه وآله) می خوانیم که «أفضل أعمال أمتی انتظار الفرج من الله عز و جل» کمال‌الدین و تمام‌النعمه ، شیخ صدوق ج ۲ ص ۶۴۴ ، این حدیث شریف را به دو گونه تفسیر می کنند که یکی صحیح و سازنده و دیگری غیرصحیح و باطل است؛ انتظار، بی‌عملی و دست روی دست گذاشتن نیست بلکه انتظار یک عمل و آماده‌سازی است و امت‌ها را به تحرک وا می دارد که تصور نکنند چاره‌ای نیست و باید به وضعیت موجودشان تن دهند.
رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی): «درس عملی از اعتقاد به مهدویت این است که نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان، نه فقط ممکن است، بلکه حتمی است. این، مطلب بسیار مهمّی است که نسل‌های بشری امروز معتقد نباشند که در مقابل ظلم جهانی، نمی‌شود کاری کرد؛ ما می‌گوییم نخیر، می‌شود نقشه‌ی سیاسی دنیا را عوض کرد؛ می‌شود با ظلم و مراکز قدرت ظالمانه درگیر شد و در آینده نه فقط این معنا امکان پذیر است، بلکه حتمی است.»۳۰/۰۷/۱۳۸۱
جامعۀ مهدوی ایران نیز در عصر غیبت مهدی موعود(عج)، تحت عنوان «انتظار فرج» از صحنۀ مبارزه حق و باطل کناره‌گیری اختیار نکرده و با رهبری امام امت(ره)، انتظار فرج را برای دیگر ملت ها و امت ها معنا کردند و می‌توان گفت انقلاب شکوهمند اسلامی، افضل الاعمال مردم ایران است. به امید روزی که فجر انقلاب اسلامی به صبح روشن انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) متصل شود، ان‌شاءالله.
انتهای پیام/خ