پایان ۱۴۰۴ اتصال ریلی ایران و عراق
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد: پایان ۱۴۰۴ اتصال ریلی ایران و عراق معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با باز شدن قفل خط ریلی شلمچه- بصره پس از ۲۰ سال، انتظار میرود تا پایان ۱۴۰۴ اتصال ریلی ایران و عراق باشیم. به گزارش «سردبیر پرس»، […]
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد: پایان ۱۴۰۴ اتصال ریلی ایران و عراق معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با باز شدن قفل خط ریلی شلمچه- بصره پس از ۲۰ سال، انتظار میرود تا پایان ۱۴۰۴ اتصال ریلی ایران و عراق باشیم. به گزارش «سردبیر پرس»، سید مصطفی داودی درباره خط ریلی شلمچه – بصره بهعنوان یکی از طرحهای مهم برون مرزی وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از مزیتهای کشورمان، موقعیت ژئوپولیتیک آن است به همین دلیل تکمیل این خط ریلی میتواند افق جدید حمل و نقلی برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق ایجاد کند.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با باز شدن قفل خط ریلی شلمچه- بصره پس از ۲۰ سال، انتظار میرود تا پایان ۱۴۰۴ اتصال ریلی ایران و عراق باشیم.
او ادامه داد: ایران دارای موقعیت خوب ترانزیتی در خاورمیانه است و نقطه اتصال اروپا به خاور دور و آسیای جنوب شرق، همچنین نقطه اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای گرم است؛ همه اینها پتانسیلهایی است که رقبا به بهانههای مختلف بهدنبال محروم کردن ما از این ظرفیت هستند.
داودی خاطرنشانکرد: مسائلی از این دست سبب شد تا بیش از ۲۰ سال اجرای این پروژه بین ایران و عراق در رفت و برگشت باشد.
وی اظهارداشت: ایران کشوری با اکثریت جمعیت شیعه و اهل سنتی دوست دار اهل بیت است، از طرفی مدفن ائمه اطهار(ع) و عتبات عالیات در عراق است و بهویژه در ایام اربعین با حجم بالایی از زائران امام حسین(ع) مواجهیم که با تحمل مشقتها و مرارتهای زیاد برای پیادهروی اربعین و زیارت قبور ائمه اطهار(ع) حضور مییابند؛ بنابراین وظیفه دینی و حکومتی (از منظر خدمت به مردم) است تا این مهم را تسهیل کنیم و در این راستا مذاکرات زیادی بین مسئولان دو کشور انجام شد.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن یادآوری کرد: از زمان مرحوم «رستم قاسمی» (وزیر اسبق راه و شهرسازی) که تفاهمنامه رسمی دراین زمینه به امضا رسید، تا سفر مرحوم آیتالله رئیسی، رئیس جمهور فقید به عراق، روی کار آمدن «شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، دیدار وی با رهبر معظم انقلاب و تاکید معظمله بر لزوم تسهیل در تردد زائران، همه این موارد سبب شد تا شاهد باز شدن قفل ۲۰ ساله این پروژه باشیم و کار مشترکی بین دو کشور آغاز شود.
این مقام مسئول راهآهن حال تاکید کرد: اتصال ریلی بین دو کشور در مرز ریلی که وجود نداشته، کار سادهای نیست و مشکلات حقوقی قابل توجهی بر سر راه آن پیشبینی میشد، اما با سفر پزشکیان به عراق، برگزاری جلسات با شیاعالسودانی و همچنین حضور رئیسجمهور در بصره، به نقطه عطفی در پیشبرد این پروژه مهم بدل شد و اکنون مشکل خاصی بر سر راه اجرای این پروژه وجود ندارد.
وی خاطرنشانکرد: اینک مقرر شده اجرای پروژه زیرسازی و روسازی راه آهن از نقطه صفر مرزی در شلمچه تا ایستگاه راهآهن بصره به طول ۴۰ کیلومتر را طرف عراقی بر عهده بگیرد، همچنین از نقطه صفر مرزی به عمق ۱۶ کیلومتر به سمت بصره عملیات مینروبی توسط کشورمان انجام شود.
داودی ادامه داد: در محدوده ورودی شهر بصره با اروندرود (شط العرب) مواجهیم که باید پلی با قابلیت عبور ریل بر روی آن احداث شود. در عین حال این پل باید دارای دهنه بازشو برای عبور و مرور کشتیها باشد.
وی اظهارداشت: مناقصه ساخت خطوط ایستگاه راهآهن شلمچه نیز برگزار شده و هماکنون پیمانکار پروژه در حال استقرار در محل اجرای عملیات است. بهزودی عملیات ساخت این ایستگاه آغاز خواهد شد و امیدواریم این مهم نیز با تامین مالی لازم طی مدت ۱۸ ماه به انجام برسد.
او همچنین از انجام مناقصه ساخت خط ریلی از شلمچه به بصره توسط طرف عراقی خبر داد که یک شرکت اسپانیایی برنده آن شده است، اما تصریح کرد: هرچند صنعت ریلی در دوران پیش از انقلاب صنعتی وابسته بود، اما امروز از صفر تا ۱۰۰ طراحی، احداث، نظارت و بهرهبرداری پروژههای ریلی در کشورمان انجام میشود و حتی در تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز خودکفا بوده و دانش فنی آن در کشورمان نهادینه شده است.
داودی گفت: عرض خطوط ریلی در عراق منطبق بر استانداردهای اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC) است که ما نیز از آن پیروی میکنیم؛ بر این اساس قطارهای ایرانی قابلیت سیر در عراق و برعکس را خواهند داشت.
وی ادامه داد: هرچند تاکنون عقد قرارداد پروژه، رفع مشکلات حقوقی، تامین منابع مالی، تهیه اسناد مناقصه و … زمان و انرژی زیادی برد، اما امیدواریم حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح این خط ریلی و دیگر پروژههای مرتبط بوده و در ایام اربعین دو سال بعد شاهد انجام سفرهای ریلی اربعین «مبدا- مقصدی» به عتبات عالیات باشیم.
انتهای پیام//ح. ع
منبع: ایرنا
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰